sunnuntai 17. helmikuuta 2013

Vakavaa tekstiä, eilisestä muodostuneita ajatuksia

Huomenta!
Eilen keskusteltiin koulussa siitä, että voivatko nuoret huonommin tänä päivänä, kuin ennen (n. 20 vuotta sitten).?

Tähän löytyy todella monta hyvää syytä vastaan ja puolesta.
Yksi ylivoimanen syy nuorten lisääntyneeseen huonovointisuuteen on yhteiskunnan vaatimukset vanhemmilta.
Huom. Minun mielipiteeni!

Olen sitä mieltä että, koska hinnat nousee joka asiassa, eläminen on niin kallista nykyään, että harva pärjää enää esim. pelkällä myyjän palkalla, (laskin että jos minä olisin vielä myyjä ja mieheni saman alan ammatissa, eli peruspalkka TES.in mukaan), emme pärjäisi kokonasta kuukautta.
Nyt jo tekee tiukkaa ja mieheni ansaitsee aika hyvin ja itse opiskelen, eli pojan hoitomaksutkaan eivät ole kovin kalliita.
Jos poikamme olisi vanhempi ja haluaisi vielä harrastaa jnp. niin meillä ei olisi varaa siihen.
Tämä johtaa siihen, että minun pitäisi opiskella ja käydä töissä, enkä näkisi lastani ikinä.. pelkkä ajatus on ihan hirveä, koska olen sitä mieltä että jokainen lapsi tarvitsee vanhemman läsnäoloa.
Tämä on kaiken a ja o lasten ja nuorten hyvinvoinnissa.
Vanhemmat jotka ehtivät kuunnella ja tukea lapsiaan.
Niin moni lapsi ja nuori jää tästä paitsi nykypäivänä.
Yksinäisyys, on minusta pahin asia lapsen ja nuoren elämässä.
Olen itse kokenut tämän..
Siksi haluan antaa omalle/omille lapsilleni turvallisen ajan.. haluan olla heidän elämässään!
Miten tämä on mahdollista, jos eläminen vain muuttuu kalliimmaksi ja kalliimmaksi?! :/
Minulla on kyllä pieni paniikki tämän asian takia..

Olen monesti huomannut, että nuorten elämässä perhe on kaikista tärkein, vaikka kaverit ovat etusijalla, mutta kun he pysähtyvät ja miettivät asiaa, oikein tarkasti, he vastaavat, että perhe on se kaikista tärkein.
Miksei tätä voisi mahdollistaa lasten ja nuorten hyväksi? Sen että he saisivat sen tuen ja läsnäolon vanhemmiltaan jonka he tarvitsevat, jotta heillä olisi eväät lentää pesästä joku päivä ja tuntea että he pärjäävät?
Tuntuu että Suomessa olisi mahdollisuus ja resurssit tukea lapsiperheitä..mutta jostain syystä heiltä vain halutaan viedä kaikki mahdollinen tuki:(
Lapset ovat meidän tulevaisuutemme!

2 kommenttia:

  1. Hei! Toi on niin hyvä puheenaihe (ite oon 14-vuotias nuori :D) Mä oon samaa mieltä sun kanssas. Siis munki mielestä eläminen on niin niukkaa, pitäs olla joku presidentti, lääkäri tai lakimies et niinku pärjää hyvin.

    Ja mun mielestä valtio on syypää osittain. Siis antaa niitä rahoja sinne Espanjaan ja Kreikkaan, vaikka itse olemme kusessa. Ja sittenkun esim Jyväskylässä on KOLME kapunginjohtajaa, ja kaikilla suuret palkat... siis voi jestas. Mä oon niin kiitollinen et nykyinen pressa Niinistö alensi omaa palkkaansa, huomaa tosiaan ettei se oo mikää ahne, ja mun mielestä kaikkien ministerien palkat pitäs alentaa huomattavasti ja joitaki vois ehkä potkia pois...

    Niin, ja tosiaan jos ne alentas, niin vois ehkäpä korottaa meiän tavisten palkkaa, just niinku myyjien, ja sellasten.

    Ja voin sanoo, et niinku on tärkeetä et vanhemmat välittää, mut oon ittekki kokenut alle vuos sitten yksinäisyyden, ei todellakaa oo kiva :(( Ja jos nuori joutus oleen yksin, ei kamuja, niin tärkeää siinä on ettei vanhemmat hauku (niinku mun äiti teki mulle..) vaan että tukee ja silleen et tekee asian eteen jotakin, ja lohduttaa :)

    Muakin pelottaa iha jumalattomasti mun tulevaisuus viiden vuoden päästä. Sittenkun pitää viel muuttaa omilleen, ei oo viel töissä vaan opiskelee (ite aion yliopistoon ja siel opiskella jtn 6 vuotta (tosi pitkä aika)) nii tulee vhä mietittyy et mistä saan rahat myös nauttii elämästä niinku ostaa vaatteita, ja niin pois päin. Mun mielest ois kyl tosi kurjaa et nuorena joutuis vaa opiskelee ja elää "köyhässä" siis sillee. Nuorena on tärkeetä itelle ainakin opiskelu, mut myös ihmissuhteet ja elämän nauttiminen, ei vasta sillonku on jotaki 30vee.

    Tästä on niin kiva jutella :DD

    VastaaPoista
  2. Oi sinulla on paljon hyviä mielipiteitä <3
    Hyvä että sinulla on koulu ensisijalla, se on jo tosi hyvä asia, niin on jotain johon pyrkiä. Sekin on tärkeää sinun iässäsi, tulevaisuuden suunnitelmat siis :)
    Suomessa alkaa olemaan liian suuri ero köyhien ja rikkaiden välillä. Tämä ei ole yhtään hyvä asia. Olisi mahdollista turvata jokaisen talous, jos vain haluttaisiin! Harmi että jotkut joutuvat stressaamaan joka päivä rahatilannettaan, ja menettää tämän takia yöunensa ja terveytensä, kun joillakin on rahaa ihan liikaa..

    VastaaPoista